Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
środa, 27 listopada 2024 22:31
Przeczytaj!
Reklama

Organizacja i warunki pracy pracowników socjalnych w gminach

Organizacja i warunki pracy pracowników socjalnych w gminach
Podziel się
Oceń

Wnioski
W wyniku kontroli NIK zwróciła się do Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej o zainicjowanie zmian w prawie polegających m. in. na:
1. Ograniczeniu liczby obowiązkowych dokumentów przedstawianych corocznie przez ośrodki pomocy społecznej radzie gminy,
2. Określenie w art. 16a ust. 4 ustawy o pomocy społecznej takiego terminu przekazywania radzie gminy przez kierownika ośrodka pomocy społecznej Oceny zasobów pomocy społecznej, by zawierała ona aktualne informacje i rekomendacje,
3. Zapewnienie odpowiedniej liczby superwizorów z certyfikatami przewidzianymi w tym artykule ustawy, umożliwiającej organizację przez ośrodki pomocy społecznej superwizji dla pracowników socjalnych.
4. Zracjonalizowanie zasad i częstotliwości sporządzania przez pracowników socjalnych aktualizacji rodzinnych wywiadów środowiskowych
5. Usprawnienie systemu teleinformatycznego, w ten sposób, aby stanowił realne wsparcie i pomoc dla pracowników socjalnych w realizacji ich obowiązków, w tym sporządzaniu wywiadów środowiskowych i ich aktualizacji w celu uniknięcia niepotrzebnych działań biurokratycznych.
6. Opracowanie lub udostępnienie na zasadach dobrych praktyk wzoru gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych,
7. Wprowadzenie w rozporządzeniu MRPiPS w sprawie rodzinnego wywiadu środowiskowego obowiązku każdorazowego sporządzania adnotacji na druku wywiadu środowiskowego o zdarzeniach związanych z zagrożeniem bezpieczeństwa pracownika socjalnego.
8. Opracowanie przepisów w sprawie standardów BHP dla pracowników socjalnych w biurze i w terenie. Opracowanie algorytmów pozwalających na oszacowanie poziomu ryzyka w pracy socjalnej, zawierających przesłanki dla stwierdzenia podwyższonego zagrożenia dla pracownika socjalnego, którego wystąpienie będzie się wiązało m.in. z obowiązkiem uczestniczenia drugiego pracownika socjalnego lub zapewnienia asysty Policji przy wizytach w środowisku.
9. Opracowanie i wprowadzenie Standardów Pracy Socjalnej.
10. Rozważenie w porozumieniu z Ministrem Finansów możliwości podwyższenia określonego w art. 121 ust. 3a ustawy o pomocy społecznej dodatku do wynagrodzenia dla pracowników socjalnych, do których obowiązków należy świadczenie pracy socjalnej w środowisku, oraz wprowadzenia zasad jego rewaloryzacji, np. w powiązaniu z wysokością minimalnego wynagrodzenia za pracę

W związku z dużą skalą stwierdzonych powtarzalnych nieprawidłowości, Najwyższa Izba Kontroli wnioskuje również do samorządów gminnych o:
1. Opracowanie lub zaktualizowanie gminnych strategii rozwiązywania problemów społecznych przewidzianych w art. 16b ust. 1 ustawy o pomocy społecznej w celu uczynienia z nich przydatnych narzędzi w polityce społecznej gminy 
2. Egzekwowanie od OPS rzetelnego przedstawiania radzie gminy corocznych potrzeb pomocy społecznej przewidzianych w art. 110 ust. 9 i 10 ustawy o pomocy społecznej oraz wykazywanych w Ocenach zasobów pomocy społecznej, w powiązaniu m.in. z diagnozą społeczną zawartą w Strategii oraz zaplanowanych tam wskaźnikach służących monitorowaniu realizacji celów i zadań.
3. Zatrudnienie właściwej liczby odpowiednio wynagradzanych pracowników socjalnych w celu spełniania przynajmniej jednego z wymogów określonych w art. 110 ust. 11 ustawy o pomocy społecznej oraz przede wszystkim adekwatnie do rzetelnie rozpoznanych potrzeb społecznych.
4. Wprowadzenie w OPS procedur gwarantujących pracownikom socjalnym możliwość swobodnego korzystania z prawa do superwizji,
5. Wyposażenie pracowników socjalnych w środki i narzędzia, zwłaszcza teleinformatyczne, niezbędne do wykonywania powierzonych zadań, w szczególności: zapewnienie dostępu do komputerów, w celu m.in. usprawnienia procesu sporządzania rodzinnych wywiadów środowiskowych i ich aktualizacji; zapewnienie funkcjonalnego i sprawnego dostępu do informatycznych baz danych, umożliwiających ustalenie i weryfikację informacji dotyczących osób wnioskujących o pomoc społeczną i ich rodzin.
6. Przeprowadzenie kontroli przestrzegania przez ośrodki pomocy społecznej przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, a w szczególności w zakresie: opracowania lub zaktualizowania i udokumentowania - zgodnie   wymogiem art. 226 ustawy Kodeksu pracy - ocen ryzyka zawodowego dla stanowiska pracy „pracownik socjalny”, uwzględniającej rozpoznanie w zakresie występowania czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy pracowników socjalnych i stosowanie niezbędnych środków profilaktycznych zmniejszających ryzyko związane z tym zawodem (zagrożenia podczas pracy w terenie i w biurze). opracowania i wdrożenia wewnętrznych procedur dotyczących przeciwdziałania zjawiskom mobbingu i dyskryminacji. dostosowania warunków pracy pracowników socjalnych do wymogów określonych m.in. w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów BHP, w szczególności w zakresie wolnej powierzchni i kubatury pomieszczeń przypadających na jednego pracownika oraz właściwej wentylacji pomieszczeń.
7. Zapewnienie pracownikom socjalnym pomocy prawnej w ich bieżącej pracy merytorycznej oraz w ramach ochrony prawnej. Materiały audiowizualne dla radia, TV i portali internetowych >>  Kategorie: Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, opieka społeczna



Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: pacjentTreść komentarza: hahahah oni sobie medale wręczają a szpital to tak naprawdę umieralnia nic więcej , syf kiła i mogiła. powinni to zamknąć bo strach tam chodzićData dodania komentarza: 27.11.2024, 13:04Źródło komentarza: Szpital Powiatowy w Sławnie wśród Liderów Zarządzania!Autor komentarza: PacjentTreść komentarza: Takie zarządzanie, że czekało się ostatnio 1 miesiąc na opis rtg płuc...żenadaData dodania komentarza: 27.11.2024, 12:25Źródło komentarza: Szpital Powiatowy w Sławnie wśród Liderów Zarządzania!Autor komentarza: podaj blikaTreść komentarza: 21 wiek, księżyc można przez telefon zobaczyć a jak przyjdzie do zdjęcia bandziora to uja widać ...Data dodania komentarza: 26.11.2024, 07:53Źródło komentarza: Publikujemy wizerunek sprawcy przestępstwaAutor komentarza: MieszkaniecTreść komentarza: Oj. Widzę że były wòjt pan R.S. nie może przeżyć porażki. Publikuje się rzekomo jako piecyk czy celebryta, bo nie ma odwagi skomentować pod swoim imieniem i nazwiskiem. Żal i żenada. No ale jak się zostało oderwanym "od koryta" to trudno się z tym pogodzić. Dwóch radnych stworzyło kącik adoracji byłego wójta i teraz plują jadem. Pozostali już powoli zapominają o R.S. radny z Warszkowa nie zapomni bo "worek bez dna" zwany gminą się urwał a radna z Rzyszczewa siedzi za granicą i pluje jadem tak jak pluła kiedyś na R.S. Spokojnie wszystko ucichnie, kurz opadnie a taki R.S. pójdzie w zapomnienieData dodania komentarza: 8.11.2024, 07:22Źródło komentarza: Gmina Sławno: Ciasno, ale owocnie. Przedsiębiorcy zadowoleni.Autor komentarza: RyszardTreść komentarza: Ile można czekać. W końcu może rozbiją układ z Jarosławca.Data dodania komentarza: 7.11.2024, 10:23Źródło komentarza: Darłowo: CBA w urzędzie i w domu burmistrza. Urzędnicy twierdzą, że to kolejna kontrola...Autor komentarza: jarekTreść komentarza: totalna ''betonoza'' proponuję włożyć więcej wysiłku w projektowaniu miejsc publicznychData dodania komentarza: 7.11.2024, 09:59Źródło komentarza: Sławno: Tak może wyglądać plac ks. kard. S. Wyszyńskiego
Reklama
Reklama