Każdy posiadacz nieruchomości, musi liczyć się z szeregiem związanych z nią obowiązków. O nieruchomość należy troszczyć się codziennie, doglądać jej interesów, a także dbać o komfort i zadowolenie jej bezpośrednich użytkowników. Nie należy jednak przy tym zapominać o własnych korzyściach i systematycznie podejmować działania, które mają na celu utrzymanie wysokiej rentowności nieruchomości oraz jej dobrego stanu, który nie ulegnie pogorszeniu z biegiem czasu. Wszystko to składa się na zarządzanie nieruchomościami – zadanie, któremu musi sprostać każdy podmiot odpowiedzialny za nieruchomość.
Zarządzanie nieruchomościami w świetle obowiązujących przepisów
Kwestie związane z zarządzaniem nieruchomościami precyzują aktualnie obowiązujące przepisy prawne. To właśnie one wyjaśniają, czym jest i jak powinno być realizowane zarządzanie nieruchomościami, kim jest i jakie czynności wykonuje zarządca, a także kto powinien zadbać o realizację wszystkich obowiązków wynikających z przepisów prawnych.
Pojęcie zarządzania nieruchomościami wyjaśnia art. 184b Ustawy o gospodarce nieruchomościami. Na jego podstawie możemy powiedzieć, że zarządzanie nieruchomościami polega na realizowaniu czynności oraz podejmowaniu określonych decyzji, które pozwalają na utrzymanie danych obiektów budowlanych w niepogorszonym czasie.
Zarządzanie nieruchomościami bywa bardzo często mylone z administrowaniem. Są to jednak dwie odrębne czynności, które bardzo często są wykonywane równolegle. Zarzadzanie wspomaga się bowiem administrowaniem, lecz samo administrowanie nie może być realizowane bez zarządzania, które stanowi w stosunku do niego proces nadrzędny.
Kto zajmuje się zarządzaniem nieruchomościami?
Działania z zakresu zarządzania nieruchomościami zgodnie z prawem powinny być realizowane przez powołanego na to stanowisko przez wspólnotę lub właściciela zarządcę. Mimo tego, że dzisiejsze przepisy nie precyzują, jakie kwalifikacje i uprawnienia powinien on posiadać – obowiązek posiadania licencji został bowiem zniesiony w 2014 r., warto aby była to osoba posiadająca wiedzę teoretyczną, doświadczenie zawodowe oraz certyfikat uprawniający ją do pracy w tym wymagającym zawodzie.
Praca zarządcy jest bardzo często wspierana przez administratora, którego zadaniem jest wykonywanie bieżących czynności, mających na celu utrzymanie budynku w dobrym stanie technicznym, wizualnym i użytkowym. Zarządca w swojej pracy korzysta także ze wsparcia wielu innych profesjonalistów – księgowych, doradców podatkowych, radców prawnych, konserwatorów i wszystkich innych specjalistów, których wsparcie jest potrzebne w procesie zarządzania nieruchomościami.
Jest to o tyle istotne, że na zarządcy ciąży szereg obowiązków z wielu różnych dziedzin. Należy do nich m. in. sprawowanie nad budynkiem bieżącej pieczy, wdrażanie przyjętej strategii zarządzania, zlecanie prac remontowych i konserwacyjnych, dbanie o czystość w częściach wspólnych, obsługa finansowa obiektu, ściąganie zaległości w płatnościach, prowadzenie księgowości, a także reprezentowanie wspólnoty lub właściciela przed organami administracji państwowej.
Napisz komentarz
Komentarze