Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
wtorek, 26 listopada 2024 19:15
Przeczytaj!

Skarga na przewlekłość postępowania

  • 29.09.2023 10:59
Skarga na przewlekłość postępowania

Bolączką wielu osób jest dotykająca ich przewlekłość postępowań administracyjnych. Z dzisiejszego artykułu dowiesz się, jak skutecznie walczyć o swoje prawa, składając ponaglenie, a następnie skargę na przewlekłość postępowania.

 

Co to przewlekłość postępowania?

 

Przewlekłości postępowania występuje wówczas, gdy postępowanie trwa dłużej, niż jest to niezbędne do załatwienia sprawy. Bliskim terminem jest tzw. bezczynność organu administracji, kiedy to sprawa nie jest rozstrzygana w ustawowo określonym terminie, ponieważ organ nie podejmuje żadnych działań. W obu przypadkach prawo przewiduje zastosowanie identycznych środków prawnych, konsekwencje prawne są również takie same.

 

Ponaglenie organu administracji

 

Jeżeli są podstawy do stwierdzenia wystąpienia przewlekłości postępowania, należy złożyć ponaglenie z odpowiednim uzasadnieniem. Składa się je do organu administracji wyższego stopnia za pośrednictwem organu właściwego do prowadzenia postępowania lub bezpośrednio do tego organu, jeśli nie ma wyższego organu. Organ administracyjny ma obowiązek przesłać ponaglenie w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania.

Ponaglenie musi być rozpatrzone w ciągu 7 dni od dnia otrzymania. Po jego rozpatrzeniu, organ wydaje postanowienie, ustalając, czy faktycznie doszło do przewlekłości postępowania. Jeżeli tak, zobowiązuje on organ niższej instancji do niezwłocznego rozpatrzenia sprawy.

W sytuacji, gdy nie ma wyższego organu, to organ odpowiedzialny za prowadzone postępowanie musi niezwłocznie zająć się sprawą, a także zbadać przyczyny przewlekłości i ustalić osoby za nią odpowiedzialne.

Jak złożyć skargę z powodu przewlekłości postępowania?

 

Jeżeli organ nie stwierdzi przewlekłości, strona może złożyć skargę do wojewódzkiego sądu administracyjnego (WSA). Skargę kieruje się za pośrednictwem organu, którego działania są przedmiotem skargi. Należy pamiętać, że niezbędne jest wcześniejsze ponaglenie organu.

Skarga powinna zawierać następujące elementy:

  • oznaczenie sądu,
  • imię i nazwisko lub nazwę stron,
  • oznaczenie rodzaju pisma,
  • osnowę wniosku lub oświadczenia,
  • wskazanie zaskarżonej czynności,
  • oznaczenie organu, którego skarga dotyczy,
  • określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego,
  • podpis strony,
  • załączniki.

Organ ma obowiązek przesłać skargę wraz z dokumentacją i odpowiedzią na skargę do sądu w ciągu 30 dni od jej otrzymania.

Sąd ma prawo zobowiązać organ do wydania decyzji, interpretacji, wykonania określonych czynności, a także do stwierdzenia lub uznania uprawnienia albo obowiązku wynikającego z przepisów prawa.

Sąd może nałożyć na organ grzywnę w wysokości dziesięciokrotności przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej, a także orzec o przyznaniu odszkodowania skarżącemu (w wysokości połowy kwoty grzywny).

 

Co w sytuacji odrzucenia skargi?

 

Jeżeli skarga została odrzucona, stronie przysługuje prawo do złożenia skargi kasacyjnej do Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA). Pismo musi być przygotowane przez adwokata lub radcę prawnego (przymus adwokacko-radcowski).

Składanie skargi na przewlekłość postępowania do WSA oraz skargi kasacyjnej do NSA wiąże się z obowiązkiem uiszczenia opłaty stałej w wysokości 100 zł.

--- Artykuł sponsorowany ---