Do Komisariatu Policji w Sławnie zgłosił się 24 – letni mieszkaniec powiatu sławieńskiego, który padł ofiarą oszustwa. Mężczyzna na jednym z portali wystawił na sprzedaż akcesoria komputerowe. Bardzo szybko znalazła się osoba zainteresowana zakupem, która już po kilku minutach, w wiadomości przesłała screen potwierdzenia wpłaty pieniędzy. Kupujący przesłał także link o treści „odbiorca oczekuje na potwierdzenie transakcji”, a po jego kliknięciu pojawiła się informacja o rzekomym błędzie, oraz o tym, że w celu wyjaśnienia sprawy ze zgłaszającym skontaktuje się konsultant. Po chwili z numeru zastrzeżonego do sprzedającego zadzwoniła osoba, która poinformowała, że nastąpił błąd płatności i, że u odbiorcy pięciokrotnie pobrana została płatność i należy to uregulować.
24 – latek nieświadomy zamiarów kupującego, postępował zgodnie z podanymi wskazówkami. Wygenerował i podał konsultantowi pięć kodów BLIK, na łączną kwotę ponad 12 tysięcy złotych. Po tym kontkat się urwał.
Pamiętajmy!
Aby zachować bezpieczeństwo:
Nie przekazuj swoich poufnych danych nikomu na platformie. Platforma nigdy nie prosi o wpisanie adresu e-mail lub numeru telefonu osoby sprzedającej w trakcie procesu zakupu. Nie ma powodu dla którego osoba kupująca mogłaby potrzebować od Ciebie tych informacji. Nie otwieraj podejrzanych linków lub załączników. Jeżeli decydujesz się na transakcję poza portalem, nie będzie ona objęta ochroną kupującego. Ochrona kupujących jest dodawana za opłatą do każdego zakupu dokonanego za pomocą przycisku „Kup teraz”. Jeśli korzystamy z aplikacji sprzedażowej, czytajmy regulamin korzystania z niej. Są tam zapisane zasady kupna i sprzedaży. Pamiętajmy o podstawowych zasadach zachowania ostrożności. Zazwyczaj oszustwa dokonuje osoba nie posiadająca historii i komentarzy w aplikacji.
Gdy dojdzie do oszustwa:
Należy zachowywać wszystkie dokumenty związane z transakcją tj. dowód przelewu na konto bankowe, korespondencję mailową, itp. jak również całą korespondencję ze sprzedawcą. Należy zachować zapisy rozmów poprzez komunikatory internetowe i smsy. Należy zgłosić się wraz z powyższymi dokumentami do najbliższej jednostki Policji. Gdy doszło do oszustwa na aukcji internetowej, należy skompletować następujące dane: datę i numer aukcji, jej przedmiot oraz wylicytowaną kwotę, nick sprawcy, sposób kontaktu ze sprzedającym - jego e-mail, nr telefonu, adres, sposób dokonania zapłaty - przelew na konto bankowe, płatność za pobraniem.
Napisz komentarz
Komentarze