Wczoraj do darłowskiego komisariatu zgłosiła się mieszkanka powiatu sławieńskiego. Ze zgłoszenia wynikało, że na początku maja telefonicznie skontaktował się z nią mężczyzna, który zaproponował jej zarobek poprzez internet. Oferta, którą złożył miała dotyczyć akcji i obrotu nimi na giełdzie finansowej. Mieszkanka powiatu uznała ofertę na tyle atrakcyjną i wiarygodną, że postanowiła skorzystać z okazji i zarobić. W tym celu przelała na wskazane konto pieniądze w kwocie 800 złotych.
Przestępczy proceder trwał kilka dni, podczas których kobieta kilkukrotnie rozmawiała z różnymi „konsultantami” i „analitykami”. Za namową jednego z nich zainstalowała na swoim komputerze aplikację AnyDesk i podała kod do tej aplikacji, dając mu tym samym możliwość do zdalnego sterowania pulpitem. Cały czas była namawiana do inwestowania wyższych kwot pieniędzy. Gdy kobieta podczas kolejnej rozmowy z „analitykiem” nie zgodziła się do wykonywania kolejnych transakcji i chciała wypłacić pieniądze, działając pod pretekstem przelania pieniędzy na konto bankowe została nakłoniona do zainstalowania aplikacji AnyDesk na telefonie. Chwilę później kobieta widziała jak przestępca przelewa jej oszczędności na inne konto. Próby zablokowania transakcji nie doszły jednak do skutku i tym samym mieszkanka powiatu sławieńskiego straciła łącznie ponad 20 tysięcy złotych.
Od pokrzywdzonej przyjęto zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia oszustwa na jej szkodę. Teraz policjanci będą prowadzili czynności mające na celu wyjaśnienie sprawy oraz ustalenie i zatrzymanie sprawcy.
Uwaga!
Dzięki aplikacji AnyDesk oszuści wiedzą wszystko co dana osoba robi na telefonie czy komputerze, widzą kody do autoryzowania transakcji. W ten sposób oszuści przejmują kontrolę nad Twoim rachunkiem i „czyszczą” konto z Twoich oszczędności.
Jak nie stać się ofiarą?
Bądź czujny, nie działaj pochopnie. Presja czasu i pośpiech są złymi doradcami – wtedy łatwo możesz zostać zmanipulowany.
Koniecznie upewnij się z kim rozmawiasz. Jeśli rozmówca przedstawia się jako pracownik banku – rozłącz się a następnie skontaktuj się bankiem osobiście lub telefonicznie (wybierając numer, który znajdziesz na stronie swojego banku). Jeśli rzeczywiście ktoś z banku do Ciebie dzwonił, konsultant będzie wiedział o co chodzi.
Jeśli cała sytuacja wygląda podejrzanie, dla własnego bezpieczeństwa przelej oszczędności na konto w innym banku, zmień hasła, z których korzystasz podczas logowania na konto.
Pamiętaj!
Instalując aplikację zdalnego pulpitu sam umożliwiasz przestępcom dostęp do swojego konta i bank może nie uwzględnić reklamacji.
Napisz komentarz
Komentarze